Gry komputerowe kiedyś, uznawane były za proste, dziecięce rozrywki, którym oddawali się nastolatkowie. Nie ma co się temu dziwić. Kiedyś, gry były bardzo proste. Wystarczy spojrzeć na Mario, Dooma czy chociażby gry arcade. Te gry nie miały rozbudowanej fabuły czy stworzonego żyjącego świata. Ich celem było przejście z punktu A do B i wykonanie jakiejś misji.
Wraz z rozwojem branży gier, na świat zaczęły wychodzić coraz to lepsze, głębsze tytuły. Gry zaczęły ewoluować. Przestały być tylko domeną dzieci i nastolatków. Gry stawały się domeną dorosłych, gdyż historie, postacie i sama rozgrywka również dorastała wraz z graczami.
Obecnie, branża gier rozbudowana jest do tego stopnia, że niezależnie czego szukasz, z pewnością coś znajdziesz. MMORPG, RTSy, strzelanki, gry fabularne, horrory, wszystko to mniej lub bardziej stara się opowiadać pewną historię i budować odpowiednią narrację.
Opowieść staje się centrum
Kiedyś gry można było podzielić na gry tekstowe i gry RPG, budujące pewien świat, jego dynamikę, fabułę. Drugim wariantem gier były gry bardzo proste, gdzie jedynym wyznacznikiem było zrobienie zadania x. Te dwie domeny gier, obecnie bardzo mocno przestały być rozdzielone.
Kiedyś gry względnie proste, jak Doom, Wolfenstein bazowały na prostym celu. Pokonaj wszystkich, przejdź poziom, koniec. Obecnie, nawet takie gatunki, które kiedyś były potocznie nazywane odmóżdżaczami, obecnie kryją warstwę fabularną. Dzięki temu możemy zrozumieć dlaczego pokonanie danej postaci jest tak kluczowe.
Z drugiej strony, rozbudowane gry tekstowe i zawiłe RPG, stały się bardziej przystępne dla typowego gracza. To wszystko sprawia, że branża gier, kiedyś będące domeną zapaleńców lub dzieci, obecnie jest rozbudowana i dostępna dla niemalże każdego.
Bardzo ciężko obecnie znaleźć grę AAA, której jedynym celem byłoby zdanie ‘Pokonaj tego złego’. Obecnie gry bazują na rozbudowanych postaciach, ckliwych i poruszających historiach. Finalny cel, czyli pokonanie arcywroga jest celem odległym i ukrytym za setką innych celi.
Gry AAA a gry indie
Jeżeli chodzi o przekaz i historię, widać dość realny podział jeśli chodzi o branżę gier. Gry największych studiów, zazwyczaj posiadają fabułę, niejednokrotnie bardzo ciekawą, jednak będąca tłem dla głównej linii. Nie oznacza to, że gry te nie poruszają pobocznie wielu ważnych tematów. Jednak jeżeli w grze AAA pojawi się temat istotny, kluczowy lub w jakiś sposób bardzo kontrowersyjny, nigdy nie będzie on głównym elementem fabuły.
Indyki z kolei nie są w żaden sposób ograniczone tym, co mogą zawrzeć w swojej fabule i rozgrywce. Z tego powodu, wśród gry Indii można znaleźć bardzo proste, przyjemne tytułu. Jednak znaleźć można też tytułu bardzo mroczne, poruszające naturę człowieka i kwestionujące wiele sytuacji społecznych.
To właśnie gry indie mogą przekazywać jak wygląda życie osoby chorej na schizofrenię, jak działa osoba ze skłonnościami autodestrukcyjnymi. Indyki mogą, chcą i często poruszają tematy tak omijane przez największe studia. Dlatego to właśnie gry indie budzą w fanach tak ogromne pokłady empatii.
Co ważniejsze, fabuła czy rozgrywka
Jako eksperci Lemon kasyno możemy owijać w bawełnę. Wszyscy dobrze wiemy, że jeżeli odpalasz Dooma, Call of Dutu, to nie w celu poznania głębokiej fabuły. Chcesz po prostu dobrze się bawić i miło spędzić czas. Jest to w pełni okey! Nie każda rozgrywka musi kończyć się łzami smutku lub zszokowanym rozmyślaniem co tam bohaterowie uczynili.
Jeśli jednak preferujesz głębokie historie, z pewnością bardziej skłonisz się w stronę horrorów, gier fabularnych, czy nawet gier RPG. Poznanie świata, spędzenie dziesiątek godzin na słuchaniu powieści, odnajdywaniu zapisków jest równie istotne, jak prowadzenie szybkiej i intensywnej rozgrywki.
Czy jednak rozgrywka jest ważniejsza niż fabuła? A może to fabuła jest dominującą? To pytanie jest bardzo, ale to bardzo personalne. Jako Lemon kasyno wiemy, że upodobania graczy są tak liczne jak liczni są sami gracze. Każdy przecież woli coś innego. Jedni preferują szybkie mecze multiplayer w strzelanie, inni z kolei będą woleli poznać każdy szczegół świata i historii zawartej w Wiedźminie czy Skyrim. Jeszcze inni, jak fani gier Total War, będą tworzyć swoje powieści podczas każdej kolejnej rozgrywki.
Gry komputerowe rozrosły się w szybkim tempie. Nie ma więc powodu, aby ograniczać ich przekaz. Używanie ich jako medium przekazu jest jak najbardziej rozsądne. Warto jednak pamiętać, że nie każdy będzie to medium tak samo odbierał. Warto pamiętać, że przecież nie każda gra musi być czymś głębokim, czasem coś musi być proste jak Liga Legend.